5 augusti 2013

Pickadollen är laddad.

I helgen som gick var Ken i Dallas och träffade en fd. kollega som han jobbade ihop med i Afghanistan.

Jättekul att han faktiskt har kollegor som jobbar i närheten eller i Ft. Worth som han känner sedan tidigare, underlättar lite för honom när det blir ensamt på helgerna.

Anyways..

Hans polare har jobbat/jobbar (vi redde aldrig ut det riktigt) som marinsoldat och är van(?!) att bära vapen, vilket han även gjorde på fritiden och även denna helg utifall att något skulle hända..hmm okej...är det normalt tänker jag?!

I vilket fall hade han glömt pickadollen i Kens bil, då de var inne och käkade och Ken hittade den först när han kom tillbaka hem OCH den var naturligtvis laddad!!

Alltså jag kan inte låta bli att tycka att det är obehagligt att ha ett vapen i närheten och att överhuvudtaget bära ett vapen, men Ken säkrade den och tog ut ammunitionen, men i alla fall. Jag vart helt crazy!! här hemma över att SE!! vapnet och patronerna.

Jag ska väl också tillägga att Ken är inte sämre utan han har också ett vapen(vilket han dock inte bär på sig utan den finns i hemmet) som han köpte för ett par år sedan och han tycker att jag ska ta några lektioner när jag kommer till USA för att "get familiarized" med puffran OM något skulle hända, men jag är inte förtjust i den tanken eller ens att hålla i ett vapen.



10 kommentarer:

  1. Usch, jag är HELT emot vapen! Här i USA hör man ofta, ofta, ofta om barn som råkat skjuta varann med vapen som föräldrarna har haft hemma. De har inte varit inlåsta eller liknande och barnen har lekt med dem och sedan råkat fyra av och dödat syskon, vänner och till och med föräldrar. Tyvärr är texas enormt skjutgalet. Det finns propositioner på att ha lagar att lärare ska få ha vapen i klassrummet IFALL att en galning kommer in. Men tänk om läraren misstar sig och skjuter en oskyldig, eller blir galen själv? och att det ska finnas vakter med vapen på skolor...Nä fy.

    Jag tror att ju fler som har vapen, desto mer riskabelt blir det...Jag förstår dig verkligen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är obehagligt och motbjudande att ha ett vapen i närheten och visst har jag läst och hört på nyheterna om att barn kommer åt vapen som inte varit inlåsta ordentligt med förödande konsekvenser. Hemskt!

      Radera
  2. Jag med. Jag håller helt med Trillingnöten.
    Jag är HELT emot vapen, och det har 20 års boende i USA inte ändrat på. Tvärtom, det har stärkt mitt motstånd till vapen.
    Vi har inga vapen, och inte kommer vi att skaffa heller.
    De flesta jag känner (vad jag VET, ska jag tillägga), har inga vapen hemma. Har dock en granne som jag vet har en revolver vid sängen.
    Texas älskar nog tyvärr sina vapen lite för mkt, ja. OCh stora delar av södern, och the mid-west.
    Att vissa grupper förespråkar vapen för lärare är verkligen så sjukt. Vapenlagarna i det här landet MÅSTE ändras. men jag tror INTE att det blir så. Det kommer att bli fler skolskjutningar, fler massmord etc etc, men inget kommer ändras.
    USAs verkliga baksida. SKAM.
    Så jag förstår att du tycker det är otäckt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med er också! Jag har aldrig hållit i ett vapen, vi här hemma i Sverige har aldrig vistats kring vapen och jag känner inte någon i min omgivning här i Sverige som har ett vapen och det är verkligen något jag tar avstånd ifrån.

      Radera
  3. Håller med ovanstående. Jag är HELT emot vapen.
    Skulle må så illa om jag visste att ett vapen fanns i huset. Även om det är för att "beskydda" sig så skulle det kännas FEL! Folk "måste" ha vapen för att man FÅR bära vapen & därför är det vanligt att rånare, inbrottstjuvar etc bär vapen & det enda sättet att beskydda sig mot eventuellt brott är att bära vapen själv. Så himla DUMT tänk! Vapen mot vapen liksom. Näe. Bort med den dä jävla vapenlagen. Idiotiskt är det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en sån konstig känsla jag får när vapen kommer på tal och det är något som jag vill hålla mig ifrån, men för Ken är det annorlunda och han har en annan syn. Mycket beror på att han uppväxt kring med en pappa som jagar och sedan att han under flera år befunnit sig i en krigszon. Ett ämne som vi diskuterat/diskuterar flitigt!

      Radera
  4. It's so fun to read your experience doing the opposite of what I am - I'm an American who just moved to Sweden for love!

    I've never owned a gun myself, but they were always around growing up, and I'm just starting to learn how weird/extreme that seems to Swedes - my boyfriend is fascinated by it! I say don't go to the range unless you feel curious yourself - I think it's something you need to want to do. Good luck!

    Regan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Regan!

      I'm very happy that you posted a comment on my blog and that I found yours too! How do you like Sweden? Must be very different from the US? =)
      From my visits in the US and the stories from my husband, I understand that weapon/s in the house or knowing someone with a weapon is very common and not wierd at all for most americans. At the moment it just feels very wrong and I agree with what you wrote.

      Hope you have a great evening!

      Radera
  5. Texas är helt klart överdrivet när det gäller vapen. Vi har vapen här hemma i ett jätte kassaskåp som har en kod som inte ens jag känner till. Min man jagar här i USA och har varit i Afrika och jagat. Han tillhör en jakt klubb och en skytte klubb och skjuter i turneringar. Jag är inte alls obekväm med vapen här hemma, eftersom min man är super noga med att låsa in allt. Barnen vet om att man inte går upp till vapen. De har fått undervisning i vapen så skulle de t ex se ett laddat vapen så skulle mina tonåringar veta vad de skulle göra med ett vapen. Det handlar om respekt och veta vad man ska göra. Nä, Texas är lite väl mycket vilda västern för min smak. Här i Minnesota är det bättre vapen lagar.

    Kram
    Marie

    www.mls73.wordpress.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår och har fått intrycket av att TX är lite väl mycket bang bang..men håller med om att det handlar om respekt och kunskap. Ken har sitt vapen inlåst också, vilket känns bra och jag vet inte heller hur jag kommer in till det. No clue and I don't wanna know!

      Radera

Skriv gärna några rader! :)