7 april 2013

Tiden i Förenade Arabemiraten del. 1

Hur kom det sig att vi flyttade till Förenade Arabemiraten i första taget?

Jag hade jobbat min sista säsong som rundreseguide och Ken var klar med sitt kontrakt i Oman och vi ville båda flytta till ett land där vi kunde leva och bo tillsammans under en längre tid.

Svaret blev Förenade Arabemiraten.

Ken fick jobb i Abu Dhabi i Aug 2008 med samma företag som han jobbar för nu, och företaget hade hyrt lägenhetskomplex i både Abu Dhabi och Al Ain.

Ken och hans kollega Chris som anlände samtidigt fick sina lägenheter i Al Ain. Och ingen av oss hade hört om denna stad tidigare.

Vart dock lite av en besvikelse eftersom Ken trots allt skulle jobba i Abu Dhabi som låg ca. 1,5 timme ifrån Al Ain, vilket innebar en körtid på 3 timmar varje dag för att komma till och från jobbet.

Jag anlände till Al Ain i början på september och det var en omställning som hette duga. Vi hade en liten lägenhet på första våningen i en byggnad med massa amerikaner och deras familjer. Lägenheten hade inte blivit städad innan Ken flyttade in och han hade knappt haft tid att städa pga. introduktion på jobbet, så det blev mitt första mission.

Första veckorna gick åt till att lära sig hitta runt i staden, lära sig seder och bruk samt att köra i trafiken för där är det djungelns lag som gäller. 

Vi skulle även lära oss att leva tillsammans eftersom det var första gången vi bodde ihop ordentligt om ni förstår vad jag menar :) och vi sattes verkligen på prov den första tiden. Tror jag packade min resväska säkert 4-5 ggr för att resa därifrån pga. att vi vart ovänner..

Herregud alltså..Allt var lite my way or the highway mentalitet..sitter och skrattar åt det nu för det var sådana skitsaker, men då var det annat.

Vi tog oss igenom den fasen ganska snabbt och vi fick rutin på saker och ting. Kändes väldigt bra. Vi köpte en bil, fick uppgradera vår lägenhet till en större, vi inhandlade inredning och jag började hitta runt i staden. Lärde också känna några av de andra fruarna som jag började umgås med när killarna jobbade.

Al Ain och området Nyadat där vi bodde blev vår vardag och den staden som vi skulle kalla vårt hem de nästkommande åren.

Del av vår lägenhet på tredje våningen och som var betydligt större.
Vid parkeringen utanför vår lägenhet. Inte så kul att vakna till grävmaskiner kl 7 på morgonen. Å andra sidan hade vi en minaret ganska nära, där första böneutropet var ännu tidigare, men man vande sig.
T-Rex vid entrén till ett av Al Ains varuhus.

17 kommentarer:

  1. Spännande att ha sin vardag i en så annorlunda kultur!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tog lite tid i början, men det vart bättre än vi kunnat drömma om :)

      Radera
  2. Åh vad spännande och häftigt det låter, kan du inte visa fler bilder därifrån. Förenade Arabemiraten är ju så otroligt exotiskt för mig. Vad gjorde ni på helgerna? Var det många andra internationella människor som bodde där? Var det dyrt att bo där? Åkte ni runt till andra ställen runt om eller höll ni er mest i närheten?
    Ann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fortsätter med del 2 nästa vecka och jag ska baka in dina frågor och jag har fler bilder som kommer inom kort :)
      Förenade Arabemiraten var helt fantastiskt och när jag kom tillbaka dit i dec 2011, så var det som att komma hem igen.

      Radera
  3. Vad kul att få läsa om er tid ihop i början. Jag är nog likadan i konflikter hi hi. Som tur är blir man vänner igen lika fort som man blir arg på varandra (oftast). :D Ja jag vill också se och läsa mer om kulturen där. Man vet rätt lite egentligen. Fast det börjar bli ett mer populärt resmål.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det tur att vi inte gick runt och surade hela tiden :)
      Håller med dig om att Dubai har blivit väldigt poppis och jag ska försöka berätta så gott jag kan.

      Radera
  4. Vad intressant att lasa. Hur lange bodde ni dar? Jag kanner igen den dar my way or the highway mentaliteten i borjan nar man bor ihop ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättekul att ni har så mycket frågor. Ska baka in era frågor i nästkommande inlägg :)
      Grattis till datumet för intervjun - 6 maj är min födelsedag :)

      Radera
    2. Okej, far halla utkik da :) Tack sa mycket, jasa, forhoppningsvis ar det ett bra tecken :)

      Radera
  5. Å, vill läsa mer nu ;)

    Tack för att du berättar. Så spännande att läsa!

    Ha en fin vecka

    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Lotta, vad roligt det är att få respons på inläggen och jag ska absolut berätta mer. :)

      Radera
  6. Trevligt att höra lite om bakgrund. Förstår att det var kämpigt på många plan.
    Hur länge bodde ni där?
    OCH jag antar att det var ngt slags kontrakt eftersom ni inte blev kvar där.
    Ser fram emot del 2.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fin kommentar. Jag ska baka in alla era frågor i de nästkommande inläggen och jag hoppas på att alla kommer att få svar.
      Ha en fin dag!

      Radera
  7. Åh vad roligt att du delar med dig! Jättekul att läsa! Hade lite frågor myself, med de har redan frågats här ser jag så jag väntar på fortsättningen...:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Händer inte så mycket just nu, så det var roligt att kunna komma med lite annat och inlägget har fått bra respons :) Fråga på bara!!

      Radera
  8. Vad spännande! Jobbade du under den här tiden? Oohh trafiken kan inte varit kul, jag som är en sån mes hade aldrig klarat mig. Vande du dig till slut?
    Det där med att lära sig leva ihop...det händer nog de flesta par.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var livrädd!!!! första vändorna ute i trafiken, men kände mig mycket stolt då jag körde 7-filigt i Dubai :)

      Radera

Skriv gärna några rader! :)