24 november 2012

Immigration questions - Preparing for the interview.

Okay people, nu kommer jag med mina intervjufrågor igen och anledningen till det är att jag fick en fråga här i veckan angående hur lång tid det kan ta innan man får tid för en intervju på ambassaden, som i sin tur fick mig att börja söka information på ambassadens hemsida och fler frågetecken uppstod för min del.

Jag förstår det hela proceduren med läkarundersökningen och jag håller på att skaffa fram mina vaccinationskort, så att det är klart. Kostar verkligen undersökningen 2800 SEK?! seriously..

Min fråga nu är om vilka dokument som ska medtages till intervjun..

- Här nedan är ett utdrag på vilka dokument som krävs, och min fråga är nu när det gäller "police certificate" är det det samma som belastningsregistret

- De dokument som jag har på svenska som måste översättas, vilket översättningsfirma kan man använda sig av? Är det jätteviktigt?!




8 kommentarer:

  1. Halloj! Känns som igår som vi gick igenom detta! Har ni lämnat in den första ansökan redan? Så att ni vet OM det är nåt som fattas? Man får en lista med saker som kanske fattas och som man ytterligare ska ta med sig till intervjun´när man lämnat in första ansökan som kostar drygt 400 dollar. Vid intervjun betalar man ytterligare 350-400 dollar för visumet (bara så du vet, det visste inte vi. Plus läkarundersökningen)

    I alla fall. Läkarundersökningen ÄR så dyr! Galet. Plus att man gör lungröntgen och sånt. Själva undersökningen är sjukt snabb ändå.

    Police certificate är polisregister. Det finns ett speciellt utdrag som gäller för visum etc så har koll på exakt vilket du behöver när du beställer ett. Kostar ca 180kr tror jag.

    Vilka sorts dokument måste du översätta? Jag hade inga dokument alls att översätta så detta kan jag inte hjälpa dig med tyvärr. Men du kan säkert ringa ambassaden och fråga om det är några firmor som de rekommenderar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej herregud vi är långt ifrån klara, ansökan befinner sig någonstans i USA just nu och vi skickade in den i september så vi har x-antal månader kvar :)

      Bra att veta att man ska ha cash med sig till intervjun.

      I nuläget vet jag inte ens om jag behöver ha några dokument översatta med mig ännu, men utifall så är det bra att kanske ringa dom.

      Tack för ditt svar!

      Radera
  2. Oj vad det här påminner mig om min green card ansökan och då sökte jag innan 2001. Jag kommer dock ihåg att det var dyrt med läkar undersökningen. Jag gjorde allt här i USA. Jag och min numera exmake gifte oss i juni 1997 och sen sökte jag green card på plats här i USA. Det är hundra gånger lättare att bli amerikansk medborgare. Dra nytta av ambassaden så mycket som du bara kan. De kan svara på alla frågor. Här i USA var de ganska petiga med vilka översättare man kunde använda och de hade en lista med godkända firmor. Det var också en dyr historia.

    Lycka till!!
    kram från Minnesota

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för bra tips..tycker att det dyker upp frågetecken hela tiden just nu. Antar att jag börjar bli lite nervös och otålig.

      Radera
  3. Jag gick ju samma väg som dig och sökte från sverige när vi redan var gifta.. Och ja, läkarundersökningen är så dyr och som någon annan sa är det ytterligare 400 dollar som ska betalas till ambassaden.. Och det finns enbart ett fåtal läkare i SVerige som kan användas. Jag hade inga papper som behövde översättas. Ring polisen och färklara vad det är du behöver så kan de skicka ett sådant på engelska, samma för det speciella personbeviset du behöver från skatteverket.. Ring dem, berätta vad du behöver det till och att det ska vara på engslska så skickar de det till dig..

    Vi hade military expedite för att min make var deployed med US army när jag ansökte så NVC tog en vecka och ambassaden ringde samma dag som det anlände men det var enbart på grund av vår expedite.. Dock har jag hört att det går ganska snabbt för "vanliga" ansökningar också när det väl kommer till ambassaden. Lycka till åter igen!

    SvaraRadera
  4. Vad bra det är att kunna kolla runt bland dina inlägg och läsa en massa smarta kommentarer :)
    Men oj, nu blev jag lite nervös/fundersam ang. om man ska betala ytterligare avgifter i samband med intervjun. Någon sådan information har vi inte fått varken i NVC´s brev eller i svenska ambassadens "inbjudan" till intervjun. Får väl se till att ha pengar på kontot (eller, tar de kort?) vid intervjutillfället helt enkelt! Undrar vilka andra överraskningar som kan uppstå...? *spänning på hög nivå....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar som att det beror var ansökan har gått igenom (NVC eller ambassaden)? http://sweden.usembassy.gov/process.html#7

      Däremot åker både du och jag (immigrant visas) på denna splitter nya avgift :) : http://www.uscis.gov/portal/site/uscis/menuitem.5af9bb95919f35e66f614176543f6d1a/?vgnextoid=3a2bb75e8109b310VgnVCM100000082ca60aRCRD&vgnextchannel=fe529c7755cb9010VgnVCM10000045f3d6a1RCRD

      Radera
    2. Ni har kommit mycket längre i er ansökan an vad vi har..tog sin lilla tid att få klart alla papper innan vi kunde skicka in dom pga Ken är i Mellanöstern.
      Visst är det bra med bloggen att man kan få tips från alla girls som redan är där..såå avis på dom.
      Vet inte hur mycket allt kommer att kosta i slutändan, men det var ganska mycket avgifter både för läkarundersökning, men även på ambassaden.
      Stort lycka till med allt!! :) I'm right behind you..

      Radera

Skriv gärna några rader! :)