21 oktober 2012

Frequently asked questions.

Top 5 most frequently asked questions here in Sweden about me and my coming life in the US.

1. När flyttar du ?
A: Så fort jag kan! :)
Immigrationsprocessen förväntas bli klar till våren, så vi har fortfarande minst 6 månader kvar. Läkarundersökning samt intervju och mycket mera återstår..

2. Vart i USA ska ni flytta ?
A: Ken söker just nu jobb för fullt i USA och han har kontinuerlig kontakt med fd kollegor från Irak och Afghanistan som flyttat tillbaka hem. Han söker jobb på östkusten för tillfället, men i nuläget vet vi inte ännu vart det blir. Spännande, men samtidigt irriterande.

 3. Ska du arbeta som läkarsekreterare i USA ?
A:  Jag hoppas det, men jag kommer mest troligen få börja med att ta några kurser i medicinsk engelska först och därefter få vi se vad arbetsmarknaden har att erbjuda. Får ta det som det kommer..

4. Vad arbetar Ken med/är han ute "i strid" ?
A: Ken jobbar som "Site Manager" för Lockheed Martin i Afghanistan och nej, han är inte ute på fronten, men han har fortfarande ett riskfyllt arbete eftersom han befinner sig i en krigszon.

5. Kan Ken tänka sig att flytta till Sverige ?
A: Vi har inte pratat så mycket om den möjligheten, då USA alltid har varit vårt fokus.

Eftersom jag arbetar som timvik både inom sjukvården samt kommunen, så stöter jag på en del nya ansikten varje vecka och ovanstående frågor ställs hela tiden.

3 kommentarer:

  1. USCIS ja, de tar sin lilla tid på sig. SÅ annorlunda idag också från vad det var för 20 år sen då jag fick green card. Hårt då också, men inte som idag.
    Östkusten är trevligt, så trevligt.
    Gillar verkligen att bo här.
    Det ska bli spännande att följa din resa och din landing och alla kulturkrockar. TUR att bloggar finns!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur?! Ångrar att jag inte skaffade blogg då vi bodde i Förenade Arabemiraten, men bättre sent än aldrig.

      Radera
  2. Kul att du svarat på frågor. Förstår att det blir lite jobbigt ibland med alla frågor, minst en gång dagligen får jag frågan: "Hur trivs R i sverige?". Och varje gång är det samma svar. Haha oskyldig fråga, men det blir lite drygt i längden. kramar

    SvaraRadera

Skriv gärna några rader! :)