6 februari 2017

Fråga till småbarnsföräldrar.

Hej Söndag och SUPERBOWL 2017 .. vi har dock ingen tv, så vi får hålla oss uppdaterade på annat sätt.

Angående dagens rubrik .. Vi försöker att få Everest att äta mer kött. 
Hittills har detta inte fungerat så bra. Spelar ingen roll hur små bitar av korv, köttfärs eller kyckling vi gjort eller försöker "gömma" i maten, så petar hon ut det iallafall.

Vi har försökt med såser som vi vet hon tycker om, mos och ris, trätt korv på spaghetti, så det ska bli "roligare?" att äta .. you name it..
Vi tar smakprov från hennes tallrik, sa hon ser att vi äter, men icke.

Har ni upplevt liknande och/eller har ni tips/lösningar på vad vi kan göra eller är detta en fas?

Bildkälla:We heart it

4 kommentarer:

  1. Vår lilla kille är lika dan och han är 20 månader. Han äter dock köttfärssås på pasta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en fas och vi får hoppas att de vidgar sina kulinariska vyer.

      Radera
  2. Jag hade världens petigaste unge, Madeleine. Jag tom grät över det när hon var runt året, ja det innan jag insåg att INGEN unge kommer att svälta ihjäl frivilligt.
    Min dotter har aldrig gillar kött egentligen. Men just köttfärssås gick nog OK, men kanske senare? Runt 2-3 år? Även om jag tror att när hon var i Everests ålder mest åt spagetti med smör och parmesanost. Eller bara spagetti med smör. Brukade ge henne omelett och scrambled eggs ibland, hit or miss. Kyckling gick bra ibland. Hon gillade grönsaker, frukt. Korv äter hon inte än idag. Jag gav henne tillbehören, ris, spagetti, potatis (som hon älskade) och sen mkt smör. Hon fick äta broccoli och majs till som hon också gillade, och så försökte jag ge henne kyckling och kött av allehanda slag, ibland gick det och ibland inte alls. Kan dock trösta dig med att det är lugnt, jag lovar. Även om det är jädrigt jobbigt, jag minns precis hur det var. Ibland fick hon förresten äta yoghurt till middag om det verkligen skar ihop sig. Men hon var frisk och glad hela tiden, verkligen hela tiden. Så jag hoppas att du kan landa lite i detta med att ha en petig dotter :-) Kramar från mig. BEEN there, done THAT!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha TACK, Annika. Vi har nästintill varit förtvivlade här. Hon äter pasta med smör och ost, precis som i ditt fall liksom mos. Ris funkar ibland. Vi är dock glada över att hon äter lite kyckling och tycker om grönsaker.
      Vi får göra det bästa av situationen och ta en dag i taget.

      Stor kram

      Radera

Skriv gärna några rader! :)