15 april 2013

Q&A -Tiden i Förenade Arabemiraten.

Vad roligt att ni har så mycket frågor om tiden i UAE (United Arab Emirates), det är lätt att glömma och ta med vissa delar i texten, så därför svarar jag idag på era frågor från de tidigare inläggen.

Hur var det att som kvinna bo där?

Det gick faktiskt väldigt bra, men vi bodde i ett muslimsk land vilket innebar att jag fick täcka knän och axlar när vi gick ut. Och det syntes ganska väl att jag var västerlänning, så man blev utstirrad (mest av gästarbetare) i stort sett så fort man gick utanför dörren vilket gjorde att man gärna(!!) ville täcka så mycket som möjligt på kroppen. Det var ganska jobbigt, men aldrig så att jag kände mig hotad på nåt sätt, snarare äcklad i vissa fall. Kändes bättre att ha Ken vid min sida, tryggare på något sätt.

Bodde ni i ett område för västerlänningar eller var det en blandad community?

Vi bodde i ett lägenhetskomplex tillsammans med andra amerikaner och deras familjer vars killar också jobbade tillsammans med Ken.

Skulle vi kunna tänka oss att flytta dit igen?

ABSOLUT!! :) Hade det varit för omständigheterna med mitt visum m.m, så skulle vi gott och väl kunna flytta tillbaka. Vi har diskuterat det, men vi satsar på USA nu!

Jobbade jag under tiden?

Jag började jobba som guest service agent på ett hotell, men slutade efter en månad. Läs tidigare inlägg.

Hur var det att köra bil? Vande jag mig?

Oj oj, första tiden var tuff för mig..där får man inte vara en mes i trafiken! Men jag fick mycket träning och var stolt över att köra själv till och i Dubai.

Hur länge bodde vi där?

Mellan 2008-2010.

Vad gjorde vi på helgerna?

Vi umgicks med våra grannar, partajade och hade massa BBQs. Vi besökte Dubai och Abu Dhabi. Spelade golf och rugby, åkte skidor i Mall of the Emirates. Men allra mest var det underbart att få umgås bara Ken och jag. Laga mat tillsammans, dela på en flaska vin, spela Wii och att bara få vara.

Bodde det många andra- och umgicks vi med många andra nationaliteter?

Absolut! Förutom massa amerikaner, så umgicks vi med folk från England, Irland, Kanada, Australien, Sydafrika, Kenya och det var så häftigt.

Var det dyrt att bo där?

Ja och nej. Man unnade sig mer upplevelser där som t ex restauranger, evenemang, hotellvistelser och vattenparker. I Sverige kanske man besöker familj och vänner under långhelger medan man här oftare besöker ett resmål. Vardagen i sig är inte dyrare. En matkasse kostar ca 20 % mindre än i Sverige, såvida man inte handlar organiskt för då drar det iväg...Bilar är billigare än hemma, liksom bensinen och servicen.

Åkte vi runt och besökte andra städer?

Vi besökte många platser runt UAE, men inte Sharjah eller Ras Al Khaimah. Vi hade planerat att åka dit under Eid men planerna rann ut i sanden bokstavligt talat.

5 kommentarer:

  1. Jätteintressant att läsa svaren på alla frågor du fick.
    Har en kompis som bor i Dubai nu. Jo, de trivs bra.
    Kan tro att det är ett annorlunda, och berikande liv, precis som du skriver.
    Så ni var där i två år alltså. var det sedan Ken for till Afghanistan?
    Har du bott i Sve sedan 2010 alltså?
    Håller alla tummar för att ni snart snart ska kunna flytta till USA.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fin kommentar. Vi flyttade därifrån 2010, då Ken fick tjänst i Irak och jag flyttade hem till lilla Svea. Känns som jag har varit hemma en evighet!!
      Vi behöver alla tummar och tår som ni har och hoppas på lite medvind.

      Radera
  2. Åh, dit skulle jag vilja åka! Blir det av kommer du att få ge mig dina bästa tips!=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut!! Du måste uppleva Dubai - helt amazing.

      Radera
  3. Ah, det inlägget (om guest service agent) minns jag! Så det var då det.
    Cool du är som bara kör på, bokstavligt alltså, bil i sjufiligt :) Heja dig!

    SvaraRadera

Skriv gärna några rader! :)