2 februari 2013

Hittills vet vi att..

Många har frågat och ni har funderingar om mitt visa och här kommer svar på vad vi hittills vet.

Ken och jag tar oss trevande fram i Visa djungeln och till hjälp har vi/jag haft bloggar(tack alla goa ni för tips), böcker, websidor och ändlösa samtal till USCIS.

I september-12 ansökte vi om ett Spouse visa CR-1. Vi fick informationen att ansökan tagit emot och skickats till Texas. Cool beans liksom..

En månad senare fick Ken ett e-mail där det stod att vår ansökan blivit flyttat till Kalifornien. Varför kunde ingen svara på och vi började undra vad vi gett oss in i...

Ken pratade med flera representater och vi fick reda på att ansökningstiden i Kalifornien låg på 15 månader(!!), MEN att de just nu höll på och processa ansökningar från september 2011. WTF!! 

Det skulle betyda 15 månader plus 12 månader!! Ni kan förstå att både Ken och jag höll på och tappa förståndet och INGEN kunde förklara varför den skickats dit. Per automatik enligt en representant.

Ken fick dock prata med en informativ själ som frågade vad han jobbade med och han berättade att han befinner sig i Afghanistan på en bas och att han ville få sin fru till USA, men att allt gick emot oss just nu. 

Då berättade hon att han kunde ansöka om en påskyndad ansökan(patriotiska som de där) eftersom han jobbar med/för militären plus att han är deployed. Detta hade ingen berättat för oss tidigare...

Lät jättebra, men enda problemet var att Ken var tvungen att skriftligen begära denna ansökan och det har varit mycket fram och tillbaka med detta pga. han är i Mellanöstern och att postgången inte alls fungerar. 

I vilket fall skickades ansökan till Atlanta och Ken har nu skrivit och skickat en ansökan via sin familj. Vet inte hur postgången är i USA, men jag hoppas att den kommer fram till veckan.

Nu väntar vi alltså på att få svar på exakt hur lång tid min ansökan beräknas ta. Om ansökan(den påskynande ansökan) går igenom, fick vi svar om att då kan det ta allt från 41 dagar!! till några månader(för bra för att vara sant) eller också 5-6 månader vilket verkande vara den normala ansökningstiden och som låter mer rimligt.

Nu vet ni ungefär vad vi vet och jag blir galen på att inte få svar på tal för att inte tala om stackars Ken där han befinner sig.

Hur gick er visumansökan till? Rollercoaster emotions hos er också? 

7 kommentarer:

  1. Det låter ju ändå lovande. De borde ju godkänna den påskyndade ansökan! Visste inte ens att det fanns sådana...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gjorde inte vi heller och det verkar finnas genvägar lite här och där..blir såå trött på skiten ibland. Det är vårt framtida liv tillsammans, men vi är "bara" ytterligare en ansökan i högen.
      Hoppas att vi kan få lite medvind i processen.

      Radera
  2. Jag hoppas ni slipper vänta alltför länge, ska hålla tummarna! :) Förstår att ni börjar bli otåliga och vill komma framåt.
    Hoppas du har en bra helg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, vi hoppas verkligen att vi ska kunna få lite mer specifika svar på hur lång tid det kommer att ta, men bara det verkar vara "en process i processen".
      Trevlig söndag!

      Radera
  3. Åh nej, hade jag vetat att han var i militären hade jag kunnat tipsa om det! Det var så vi kom igenom så pass snabbt. Om military expedite går igenom betyder det att ni hamnar högst upp i alla pappershögar.. Efter att vi fick den swishade vi oss igenom kön, hoppas att det blir samma för er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen fara Nadja :) Vi visste inte om att han ens kunde söka om det eftersom han jobbar för US Army med Lockheed Martin. Men vi hoppas verkligen på lite flyt nu de närmaste månaderna.
      Låter onekligen väldigt bra!! :)
      Trevlig söndag.

      Radera
  4. Positivt anda att er ansokan blivit paskyndad, fast jag forstar att det ar jobbigt anda. Man ar ju liksom helt maktlos nar allt man kan gora ar att vanta. Snart skickar jag in min ansokan for adjustment of status och borjar min vantan ocksa.. Aven om jag ar glad att saker gar framat ar just den dar vantan inget jag ser fram emot!! Hoppas det gar hyfsat snabbt for er nu :)

    SvaraRadera

Skriv gärna några rader! :)