17 augusti 2012

Oman

Tänkte börja skriva lite smått om några av resmål som jag/vi har besökt och vi börjar med en väldigt speciell plats.

Oman och den lilla staden Salalah kommer alltid att ha en speciellt plats i mitt hjärna och det beror mycket på att det var just där som jag i november 2006 träffade en amerikan som skulle ändra mitt liv för alltid.

Oman, formellt Sultanatet Oman, är beläget i det östra hörnet av den Arabiska halvön. Landet gränsar till Förenade arabemiraten i nordväst, Saudiarabien i väst och Jemen i sydväst och har en lång kust mot Arabiska havet i öst och Omanbukten i nordöst.
Huvudstaden är Muskat som också är landets största stad och dess viktigaste hamnstad. 

Salalah är en stad i södra Oman, vid kusten mot Arabiska havet.
Trots att staden ligger nära öknen har den ett tropiskt klimat med en regnig monsunperiod mellan juni och september. Många turister lockas till Salalah på grund av klimatet och den omgivande naturen.

Klimat är helt fantastiskt med ca. 30 grader i luften och i havet, men det kan bli något svalare på kvällarna beroende på vilken månad man reser dit. Sol och bad går verkligen inte att gå miste om här och längst med hela kusten sträcker sig kritvita stränder ut, där man ibland kan har lyckan att kanske få se delfiner eller sköldpaddor.

Befolkningen är gästvänlig och man känner sig verkligen välkommen. Oman är ett muslimskt land, så man får ta seden dit man kommer och som kvinna tänka på att täcka knän och axlar när man befinner sig utanför hotellområdet. Inga konstigheter alls.

Matkulturen har sina rötter i en mängd olika länder, men det som jag gillade mest var s.k Shawarma som kan liknas vid kebab med antingen kyckling eller kött. Man kunde hitta dessa små stånd med shawarmaställen överallt och det var b i l l i g t också. 100 baiza=1.70sek. 
Några av min och Kens favoritrestauranger var också ett libanesiskt ställe som kallades Baalbek där de hade så goda falafelwraps, tabouleh samt hummus. 
Det fanns även gott om färsk frukt såsom kokosnötter och bananer som man kunde köpa till en billig penning längst med vägen.

Salalah ligger mig varmt om hjärtat och jag har besökt och bott i staden i två omgångar och jag hoppas verkligen att Ken och jag en gång i framtiden kan resa tillbaka dit.

Dålig karta över Oman, men ni ser vart Salalah ligger.

Stranden precis utanför vårt kontor. Inga fel alls.

Solnedgång i Rub-Al Khali öknen.

Wadi Darbat.

Hotel Hilton, Salalah.

4 kommentarer:

  1. Verkligen ett exotiskt resmål!=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut ett av mina favoritresmål! Ta chansen och besök landet om ni har möjlighet.

      Radera
  2. Vilket bra inlägg om Oman!
    Jag var där 2009, hyrde en bil ock åkte
    runt.. Tyckte det var mycket vackert och vilket
    fantastiskt djurliv på land och i havet! Njöt
    extremt av att sitta på stranden och kolla solnedgången
    och när de badade de vackra hästarna på kvällarna..;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du/ni trivdes. :)
      Ett utav mina favoritresmål.

      Radera

Skriv gärna några rader! :)