15 augusti 2012

Intervju på Amerikanska ambassaden.

I slutet av denna visum process väntar en intervju på amerikanska ambassaden samt läkarbesök.

Min fråga är nu vad jag har att vänta mig? Och jag går händelserna i förväg som vanligt :)

Bokar jag tid för läkarundersökning i Sthlm själv eller hur fungerar allt kring det besöket?

Vilka sort frågor brukar ställas på ambassaden?

Hur mycket foton eller dyl behöver man ha med sig?

Hur lång tid tar intervjun?

Kommer säkert på mer frågor men jag återkommer.

9 kommentarer:

  1. Hej Madeleine, nu ar det ju nagra ar sedan jag gjorde min process (2006) och det var lite annorlunda da vi ansokte om den direkt pa ambassaden i Stockholm tillsammans. Sen fick vi ju massa papper och som skulle fyllas i av bade mig och Chris och skickas fram och tillbaka da han da ju var i USA redan. Mycket strul, men anda inte for mycket motgangar for oss aven om allt tar tid.

    1. Viktig fraga! Du ska boka tid hos en lakare sjalv, MEN det ar bara typ tva lakare i Stockholm som ar kvalificerade till detta och som dom rekommenderar att man gar till for att dom har de ratta formularen och allt man behover. Alltsa, boka inte med en annan och boka i tid, da dom inte har manga platser oppna! Jag har for mig att du bor i Skane eller, hursom sa tror jag det fanns lakare aven i Malmo eller Goteborg som var kvalificerade sa man inte behovde aka till Stockholm, ring till ambassaden och fa korrekt info om hur det ar idag! For borjar det dra ihop sig sa behover du boka tid fort!

    Besoket i sig var helt normalt, blodtryck, kolla syn/horsel, etc. Kommer inte ihag allt. Se till att ha dina vaccination records med dig, behover du uppdatera nagot (jag gjorde stelkramp for jag inte visste nar min senaste var)sa gor dom det dar och da. Sen fick man ga till en annan lakare och gora lungrontgen, och dessa platar fick du med dig i ett kuvert, som inte far oppnas. Alltsa det ska forbi obrutet ifall tullen i USA vill ha en titt vid inresandet. Mina tittades inte alls pa. For TBC och nagot annat, allt informerar dom om.
    Det var forst nar jag hade allt klart hos lakaren som jag kunde fa tid for intervju, sa se till att fa en tid bokad, men det maste vara inom en viss tidsgrans, kolla med dom saker kan ha andrats pa dessa 6 ar..
    Cassie hade inte haft vattenkoppor och i USA vaccinerar dom ju mot det sa den fick hon plus en hel hog andra sprutor stackaren for USA har andra restriktioner om nar vaccinationer tas, alltsa maste tas fore 4 ars alder tex, da i Sverige dom kanske sa efter 5 ar etc...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte aktuellt i nuläget med tanke på att vi precis har skickat iväg första omgången dokument eller vad man kan kalla det :)
      Tack för tipset dock, ska komma ihåg och boka i god tid. Antar att läkaren i sthlm blir närmast från mig.

      Radera
  2. 2. Intervjun var ett skamt! Jag hade gatt och oroat mig och varit nervos lange "infor den stora dagen" och nar jag kom dit med Cassie, sa fick jag bara sta framfor en lucka. Inte komma in i ett rum eller sa. Hon tittade pa mina papper, fragade lite om hur vi hade traffats, vart vi tankte bo etc. Det var allt!! Okej det ser bra ut sa hon och sa var det klart. Jag hade med mig ett tjockt kuvert med foton fran viktiga handelser, vigselbevis, personbevis givetvis pa engelska allt, men det hade man ju redan iochmed alla papper som dom ville att man fyllde i. Tips, ta kopior pa allt du lamnar in, skickar in, visar upp. Da kan inte nagon saga att det har vi inte fatt, inte sett etc.

    Men dom tittade inte ens pa fotona vad jag kommer ihag, jag svarade medan hon tittade igenom pappren och sen var det klart, tog nog inte ens 10 minuter. Vantade dock i flera timmar dar da dom hade massa folk i vantrummet...

    Sa stressa inte upp dig, nu kan ju saker och ting ha andrats och man faktiskt traffar en handlaggare i ett rum och da blir det sakert fler fragor, mest da om hur nar var ni traffades, var bestamda med datum och ar!!

    MEN, har ni fatt tillbaka meddellande om att du ar kallad pa intervju sa ring dom och kolla!! Sse till att fa prata med en person som kan ge dig svar direkt, vad du ska ha med dig, vad dom vill ha etc, fraga hellre 10 ganger for mycket och ta med tusen saker som dom sakert inte behover, men ifall att....det raddade mig manga ganger da dom fragade om nagot. Nu hade jag ju mycketextra pga Cassandra och hon var fodd i Tyskland och mycket dokument som skulle oversattas och sa innan..

    Sa var det for mig, men som sagt, mycket kan ha andrats. Viktigt ar dock att du kollar upp angaende lakarbesoket och vilka dom rekommenderar/vill att du gar till sa att du kan boka tid dar, jag bokade tid en manad innan jag hade intervjun..

    Stor kram och kommer du pa nagot mer fraga pa. Hoppas att du fick lite tips och forhoppningsvis att du inte stressar for mycket, mig fragade dom inte alls och jag hade redan kollat av med Chris tusen fragor som vart han gick i grundskolan, hans mammas fodelsenamn etc sant som man kanske inte vet iallafall...men du fattar. SA stressad var jag! HAHA!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för all information.
      Kan absolut vara god idé och höra efter vilka dokument som jag behöver ta med mig.

      Radera
  3. Okej då kan jag andas ut lite iaf. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag har ju precis genomgått allt :) När man fick intervjun gick det ganska snabbt att få en tid. Jag tror att de ringer in en på återbud också, så var beredd på att det kanske tar mindre än en vecka innan du måste gå på intervju. Det kan också ta längre tid.

    Det finns bara en läkare i Stockholm som gör detta. Och honom kan du boka så nsart du vet vilket datum då ska på intervju. Verkar som det går ganska lätt. Får du en tid efter din intervju, är det okej att skicka in läkarintyget senare. Det är ingen fara.

    Intervjun gick så lätt. Kanske för att vi redan varit gifta fyra år och har ett barn :) De frågade bara i luckan hur vi träffats. Vad jag jobbar som...det var det enda. Sen var det klart. Inte ens att man fick gå in bakom i nåt rum, utan det var några frågor i luckan bara...

    Den enda väntan var att få läman in papperen först. Sen skulle någon gå igenom dem och då fick man sitta ned och vänta. Sedan går det snabbt...

    Jag hade inte med några foton alls....men så har ni varit gifta ganska kort tid. Ta med bevis på att ni haft ett liv tillsammans. Kort från olika år och semestrar, kanske biljetter där ni står samtidigt, brev...eller räkningar kanske...

    SvaraRadera
  5. Tack snälla för informationen.
    Allt är jätte jätte nytt för mig och jag börjar bli något nervös inför vad som väntar.
    Så om jag fattat rätt så går jag på läkarundersökningen innan själva intervjun?

    SvaraRadera
  6. Ja, lakarundersokningen ar ett led i informationen som ska vara klar innan intervjun. Tydligen kan man numera skicka in den efterat, enligt kommentaren ovan, jag var tvungen att ha dom pappren klara och med mig.

    SvaraRadera
  7. Jag var orolig att jag skulle behöva göra läkarundersökningen före och ha allt klart. Jag har ju ingen lust att ta ledigt från jobbet TVÅ dagar för att åka till Stockholm. Jag kan tänka mig att de ändrat reglerna för att folk MÅSTE använda de läkare som de säger. Nu är det Göran Bulow i Stockholm, en i Malmö och en i Göteborg. Tänk de som åker från Norrland! Det enda som de säger på ambassaden är att de inte kan utfärda visumet tills dess att läkarundersökningen gjorts. Det är bra! Och doktorn skickar alla papper till ambassaden och inom nån vecka är allt klart!

    SvaraRadera

Skriv gärna några rader! :)