18 juni 2012

Rome.

Här följer en liten tillbakablick om våra dagar i Rom.

Dag 1

Vi ankom till Rom den 8/6 och stannande till 12/6. Första anblick utav Rom och Italien var inte den bästa, då vi ankom sent på kvällen, men vår kvinnliga taxichaufför tog oss säkert till hotel Westin Excelsior där vi tack vare medlemskap i SPG fick en flott uppgradering.
Vi bodde i en mycket fin suite med alla tänkbara förnödenheter och lite till.

Dag 2

Hela dagen bestod av att besöka ena delen av Rom med Fontana di Trevi, Piazza Navona, Colosseum, Palatino, Forum Romano och spanska trappan.
Vi gick i ca 6-7 timmar och rasade i säng på kvällen. Mycket god mat, gott vin och massa espresso samt Tiramisu.

Dag 3

Mysig besök i Borghese parken som låg i närheten av vårt hotell och eftermiddagen spenderades i Vatikanen. Mycket historia och ett mycket intressant besök. Och ja, det var packat med folk!!!

Dag 4

Hemresa, men vi vill tillbaka till Italien.

Restips till Rom.

• Gå till Palatino och köp entrébiljetter dit samt till Colosseum. Går mycket snabbare än att stå och köa vid Colosseum.

• Köp entrébiljetter till Vatikanen online via vatican.com. Det gör att man slipper dom kopiösa köerna utav turister enbart för att komma in. Vakterna scannar biljetten och det är bara att gå in.

Fontana di Trevi (taget av några japanska turister, halva fontänen och halva oss).

Colosseum.

Piazza Navona.

Utsikt över Rom och Vatikanen.

Borghese parken.

1. Jag fick också mersmak av Italien efter min resa till Venedig. Rom vill jag absolut besöka, så jag skall lägga dina biljettips på minnet!=)

2. Ser supermysigt ut! Bra med tips om man slipper köa! - vill också åka till Italien :)

1. Hur mysigt land som helst och Rom var allt vi önskat oss och lite till.

3. Oh vad jag känner igen mig :) Vi besökte samma ställen och jag har identiska foton. Parken var supermysig. Vi bodde på ett hemtrevligt litet hotell med snälla italienska människor som tipsade oss om allt möjligt. Vi köpte entrébiljett med guide både till Colloseum och Vatikanen. Då slapp vi köa och man fick veta ALLT om stället :) Win win.

1. Italien var underbart och nästa gång vill vi till Toscana. :)
      Vi fick verkligen mersmak och alla var jätte hjälpsamma och vänliga! Toppen betyg!!

Skriv gärna några rader! :)