20 maj 2012

den eviga jakten på bloggläsare.

Sitter och läser andras bloggar där det ibland beskrivs hur många unika läsare de har varje dag..inget fel i det. Det är bara jag som är avis!! :)

Hmm....vad kan jag göra för att öka antalet läsare undrar jag och funderar lite över att mina kära hängivna och trogna läsare pendlar som en EKG-kurva mellan 30 - 100st/dag beroende på hur intressanta inlägg jag lyckas knåpa ihop.

Jag förstår att mitt liv just nu kanske inte är så hyperintressant eftersom jag fortfarande är kvar i Sverige och titeln på min blogg kan vara lite missvisande (jag har fått påpekningar om detta), MEN jag vill ändå (trots risken för att skriva tråkiga inlägg) beskriva hur det är att leva i ett distansförhållande med kärleken som befinner sig i en krigszon och spänningen inför vad som väntar i USA och vart vi kommer att hamna.

Jag har lagt till min blogg på bloggtrafik.nu men det är för mycket besvär för att få läsare, så jag ger upp!

Något annat att testa är att kanske länka bloggen till Facebook, men utav vissa anledningar vill jag inte göra det riktigt än..men det skulle säkert öka antalet lite.

Jag är jätteglad för er som följt min blogg från början och jag är fortfarande ny inom det här med bloggandet, men jag hoppas att det kommer att bli bättre och att jag får fler läsare.

Hittade en ny blogg idag via en annan bloggsida, så jag delar med mig.

Svensk tjej i Texas - http://henriettav.blogspot.se/

18 kommentarer:

  1. Jag håller med :) Allt detta skryt alltså! :) Jag har också drygt 50-100 läsare om dagen. Lite trist ibland, man lägger ändå ner tid på inläggen för det mesta. Men samtidigt är jag glad för de jag har :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också glad att jag överhuvudtaget har folk som läser och kommenterar på min blogg. Jag är glad för de få som läser..

      Radera
  2. Det handler ikke om hvor mange læsere man har. Det er helt underordnet. Så længe jeg bare har en eneste der gider læse min, bliver jeg ved med at skrive. Jeg skriver lige så meget for min egen skyld, som deres.

    Og jeg læser altid din blog, Madde ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant! :) Och tack för att du läser min blogg, det värmer.

      Radera
  3. Jag tycker man kan avläsa på statistiken hur vädret har varit - fint väder litet antal läsare.;-) Jag tror det kommer att öka av sig själv flera gånger om bara du väl har flyttat över.=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer nog också in väldigt mycket. I så fall hoppas jag på mer regn!! :)

      Radera
  4. Du har en fin blogg. Jag laser ofta har. Kanske extra kul da jag sjalv bott i karlskoga. Du kanske kan visa lite bilder innan du flyttar? Lycka till med allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad roligt med någon ifrån samma stad! Kul att du följer min blogg :)
      Får se till att fixa lite bilder på Karlskoga.

      Radera
  5. Hej Madeleine,

    det handlar verkligen inte om hur manga lasare man har tycker jag. Sjalv bloggar jag framst for att spara som dagbok till mig och mina barn, att kunna skriva ut valda delar av deras barndom som bok ar nagot som tilltalar mig. Att sedan familj och vanner ar utspridda i hela varlden, gor ju att detta ar enda sattet dom kan folja oss och barnens utveckling utan att vara dar. Man maste ju se det som sa att de flesta av min familj har aldrig traffat tvillingarna tex! Nu kan dom anda lara kanna dom istallet for att "bara" fa ett foto skickat nagon gang ibland. Att skicka massa kort via email tar evigheter och pa detta sattet ar det mycket enklare att visa bilder. Darav har jag ju mycket foton pa min blogg.

    Att jag sedan har lyckats fa ganska manga lasare i mitt tycke mellan 200-300 per dag ar jattekul, men aldrig nagot jag har stravat efter. Men jag har hellre en handful lasare som tar sig tid att skriva en kommentar har och dar an hundratals lasare som aldrig ger sig till kanna och som man inte vet vilka det ar. Man vill ju anda ha nagon slags respons pa det man skriver. Min familj laser och foljer oss, men kommenterar aldrig...:)

    SvaraRadera
  6. OM du skulle vilja oka antalet lasare sa finns ju bloglovin, och allt mojligt, men ett tips tror jag ar att du borjar skriva pa engelska. Da kan aven Ken, hans familj och vanner folja dig, lara kanna dig battre. Da er situation ar ganska unik, tror jag att just engelska inlagg skulle oka lasarantalet.

    En annan sak som jag har markt ar att om jag kollar min statestik, sa ar det lite kul att se vad folk har sokt pa. Har du en lite tydligare rubrik med keywords som folk soker pa sa ramlar folk in pa det sattet. Vissa blir kvar for att dom gillade det du laste, vissa kommer aldrig tillbaka. Skulle du lagga in rubriker till inlagg med just betoningen pa "Long distance relationship", "To love someone in a warzone", "Living with fear", "Love conquers everything", "My 10 tips to survive a long distance relationship"..."Half my heart is in Afghanistan"....ja du fattar vad jag menar....soker dom keywords pa google som relaterar till detta (vilket mycket av ditt liv handlar om) sa poppar din blogg upp dar! Likasa om du gor likadant nu nar ni ska borja planera flytten, jobbsokande etc etc.

    Ar jag sugen pa att hitta nagon ny blogg, kikar jag garna in i blogglistorna hos dom jag redan laser. Ofta dyker samma namn upp pa olika bloggar, och da man redan gillar den bloggen man laser ar det en stor chans att man gillar de bloggar de laser.. Kika in, kommentera nagot med en liten beskrivning av vem du ar, sa kanske den personen kikar in tillbaka och gillar din blogg. Sen ser andra som kommenterar vad du skrivit och blir nyfikna pa dig och whoops sa har du 5-10 nya lasare bara av en kommentar. Nagra blir kvar, andra gor bara ett snabbt stopp.

    Jag ar alltid forvanad att folk fortsatter att lasa min blogg (da menar jag dom som inte kanner mig och familjen) for det ar ju mest om barnen..:) Jag planerar aldrig inlagg eller som vissa bloggar, vad ska jag skriva om idag tex..det blir vardag och barnen, och ibland nagot jag last eller sa. Haha, pa tal om det, den dagen jag skrev inlagg om kvinnan som var anklagad om att ha tagit med sin dotter pa solarium och hon brant sig, det var ju all over the news och da jag hade lankat till nyhetsinlagget, sa hade massa folk hittat min blogg pa sa satt. Det var nog rekord den dagen med rund 400 besokare! :D

    Sen ar det ju alltid kul med dessa listor, jag har fortfarande inte svarat pa dina fragor, men jag har lagt till i utkast sa jag inte ska glomma bort dom! :) Du kan skriva sjalv och fraga vad folk vill lasa om..du har ju massa spannande att beratta. Dina ar som reseledare, alla platser du besokt, semestertips fran ett proffs, ert longdistance forhallande som sagt, era planer med flytten, vart ni letar jobb, hur det gar till, hur ni vill bo, hur det fungerar med ditt jobbsokande, hur det funkar med flytten, kostnader etc etc, finns massa saker som folk nog garna vill ha tips och lasa mer om!

    JAG kommer iallafall forhoppningsvis fa fortsatta hanga med pa er resa och ser fram emot vad du har att skriva om!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, vilka tips!! :) Nu har du gett mig nåt att tänka på..och det är ju alltid bra att börja träna på engelskan igen.

      Det är alltid bra att kasta ut lite krokar, på det viset får man ju jättebra tips.
      Guud du har gett mig jättemycket idéer! TACK!!!

      Radera
    2. Kul att du blev inspirerad! En annan sak ar ju att be sina lasare att lagga till var man ar/kommer ifran. Som jag har pa min blogglista, Anna i CA, tex, sa kanske nagon som kommer darifran nappar och man kan hitta andra i samma delstat kanske. Pa tal om det ser jag att du har mig under Kansas- andra garna till Arizona sa kanske jag har tur att nagon harifran hittar mig! :D Vilka delstater ar det ni funderar pa? Kommer det vara fortsatt jobb med militaren eller helt annat? Spannande spannande :D Om nagon har undrat over din titel och du ar kvar i Sverige kan du ju alltid lagga till under- min resa pa vag mot Alabama fast nu blir det ju kanske nagot annat? Blir lite avundsjuk pa Michigan tjejerna som har lyckats hitta varandra genom bloggarna - vill ocksa ha ett gang harifran Arizona!

      Radera
  7. Svar: Ja, det är roligt!

    Jag tycker att man skall försöka att inte haka upp sig på antal bloggläsare. Många stora bloggar är ointressanta, medan vissa små är underbara! Vad gäller många stora bloggar så undrar jag hur de fick så många läsare. Som t.e.x. Kenzas blogg. Det är väl inget fel på den, men varje gång jag kikar in där är det korta uppdateringar, dagens outfit och inget jätteintressant egentligen. Jag vill ha texter om tankar och funderingar och variation! Söka bilder kan man göra på google, haha ;) Vad jag har kommit fram till är dock att jag tror att många läser den för att 1. Människor vill gärna läsa om sådant som de drömmer om och vill ha, och många vill ha gott ställt, resa mycket, en snygg kropp, vara modell och ha spännande möten, som Kenza, 2. Människor är ofta väldigt intresserade av moden, 3. Människor vill ofta läsa lättsamma bloggar, då de är trötta när de läser. Mycket bilder, och lite text. Folk ber ju om ursäkt för att de skriver för långt. Men jag tycker ofta att långa texter är positiva :) Oj, nu babblar jag på som vanligt.
    Men du har en fin blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar.
      Jag har varit inne på någon av deras bloggar och det är kul att de får så många läsare, men jag förstår inte riktigt varför..

      Radera
  8. Hej! Vad kul att du hittade till min blogg! :) Tycker ocksa att det ar valdigt intressant att lasa om andra utlandssvenskar, speciellt i USA eftersom jag ofta kan relatera till deras upplevelser och tankar osv., sa jag kommer definitivt titta in har fler ganger. Vad kul att du ocksa ska flytta over snart! Vart ska du flytta och nar?
    Tankte aven passa pa och tacka for lanken till min blogg i ditt inlagg! Sag nar jag loggade in att jag hade lite fler lasare an vanligt vilket nog delvis berodde pa det :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. KRoligt att ha hittat ännu en utlandssvensk i USA. Bloggdjungeln är stor.

      Radera
  9. Det är så svårt det där, vad som gör en blogg intressant. Men det viktigaste är nog att vara sig själv hela tiden, tror jag :) Då stannar och återkommer de läsare som verkligen vill läsa. Min blogg är inte direkt stor och ibland är jag glad för det, ibland inte.

    Ha en bra kväll :)

    SvaraRadera
  10. Jag har samma "problem", inte för att jag strävar efter läsare men det vore ju kul om man kunde skriva något som folk uppskattade. :)

    Men, du har i alla fall vunnit dig en ny läsare. Måste ju få läsa hur USA-flytten och allt går!

    SvaraRadera

Skriv gärna några rader! :)