17 mars 2012

Vardag med distans och flyttplaner.

Jag är väldigt glad över vad jag och Ken diskuterade igår och jag vill inget hellre nu än att tiden ska gå fortare.

I morse när jag vaknade fick jag ett e-mail ifrån Ken (bästa känslan) och under dagen brukar vi ha sporadisk kontakt när han han kan prata.

Varvat med e-mails, så skickar vi också sms till varandra genom Skype, vilket blir billigare och naturligtvis pratas det ganska mycket via Skype cirka 2-3 timmar på kvällen och det är toppen att kunna göra video calls så att jag får se honom också.

Det känns tryggt att veta att jag kan nå honom i stort sett när jag vill, men jag kan tala om att vi båda börjar tröttna på long distance relationship nu!

Vi träffar varandra två gånger om året, vilket är helt freaking amazing och då brukar vi spendera 4-5 veckor tillsammans och sedan börjar nedräkningen om igen..

Men så här ser vår vardag ut och har gjort i nästan 6 år nu(förutom åren tillsammans i Förenade Arabemiraten)och jag är glad över att tekniken går framåt så att man har möjligheten att kunna prata gratis med utlandet utan att det kostar en förmögenhet.

Men vi är på sluttampen och det känns riktigt bra. Jag kan inte fatta att jag tar min examen i juni och att 2-års pluggande äntligen är över.

Ken kommer till Sverige den 7 juni och stannar till mitten av juli och sedan kommer han hit till vintern igen för att hjälpa mig packa och börja sända över saker till USA :)

Men anledning av det sistnämnda så har jag en fråga till er töser i USA..

När ni flyttade till USA (om ni hade saker med er frÃ¥n Sverige), hur gick ni tillväga? 
Jag har inte allt för mycket saker som ska flyttas över, men det är ändå för mycket för att skicka som paket.

 

6 kommentarer:

  1. Jag har också börjat kolla upp detta och fick prisuppgift på hur man kan skicka mindre paket. 100 kg skulle kosta ca 3-4000kr och man kan packa sin egna paket. Jag tycker det var ett ganska bra pris ändå. Vi ska bara ha med kläder, vissa leksaker och så en massa böcker typ...
    ingen container alltså...
    Detta svar fick jag:
    Hej,

    Om man skulle skicka gods från Stockholm/Arlanda till New York idag så är +100kg raten 31.00/kg, till detta kommer sedan vår hanteringsavgift som är 650.00 vikt.
    Så då skulle kostnaden bli 3 750.00 SEK att skicka exakt 100kg från flygplats till flygplats.

    Med Vänliga Hälsningar/With Kind Regards
    Active Air Cargo AB
    Besöksadress/Visiting Address
    Rolsta Gård, Odensalavägen 82
    195 43 Märsta
    Tel: +46 (0) 8 597 88980
    Fax: +46 (0) 8 597 88985
    Website: www.aac.se

    SvaraRadera
  2. Oh vad spännande att det börjar närma sig! Jag hade bara med mig ca 46 kilo vilket är lika med två stor resväskor plus ca 20 kilos handbagage (ssshhhh ;)) vet att jag kollade upp hur mycket det skulle kosta att skeppa men att detverkade så fasligt dyrt.. sen flyttade jag ju visserligen dessutom 2 hav plus en hel kontinent bort..

    SvaraRadera
  3. Vi löste det genom att planera långt i förväg. Varje gång G kom och hälsade på mig under året vi väntade på visumet kom han med en halvtom resväska och åkte hem med två proppfulla. Så han tog alltså med sig så mycket han kunde varje gång han hälsade på. Man får med sig ganska mycket på fyra sådana vändor.

    Jag var över en gång också och då tog jag med mig så mycket som möjligt. Likadant när jag väl flyttade, full packning i väskorna.

    När vi sedan hälsat på i Sverige har vi haft lätt packning med oss dit och full packning hem. När familjen kommit och hälsat på har de tagit med sig så mycket de kunnat också så nu har jag inte så mycket kvar som jag vill ha över :) Det tar lite tid att göra så men jag har sluppit skeppa!

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  5. Oj vad ni har kämpat, vad skönt att ni börjar närma er målet nu!!!! Härligt. Är han i USA nu eller är han fortfarande i utlandet i tjänst? Kommer han få stanna i USA när du flyttar dit?

    SvaraRadera
  6. Jag gjorde mig av med väldigt mycket innan. Det allra nödvändigaste (men som jag inte behövde på en gång) stannade hos mina föräldrar. Annars blev det grejer i resväskor i några omgångar som de andra tjejerna. Och då hade jag ju ett barn med mig också, men vi klarade oss på två stora resväskor en stor trunk och handbagage :)

    SvaraRadera

Skriv gärna några rader! :)