23 oktober 2010

Att arbeta som reseledare

Att åka som Au-pair eller jobba som reseledare? 
Funderade och valde slutligen att börja jobba som reseledare. Men vägen dit var prövande..
Först så får man kika om de olika resbolagen ansöker som utlandstjänster och sedan får man skicka in ett tjusigt CV med olika bifogade dokument.

Kinesiska Muren'07
Man ska vara minst 21 år och ha haft körkort i ett år beroende på dom olika försäkringsbolagen som man använder sig av på destinationerna. Gymnasiekompetens, turistutbildning och/eller erfarenhet inom vård och omsorg.
Tycker resbolaget att man verkar passa, så får man komma på en enskild intervju, där man får berätta lite mer om sig själv och varför man söker och man får mer info om vad arbetet egentligen innebär. 
Går det bra, så blir man inbjuden till en gruppintervju med andra sökande, där man testas i att hålla anföranden inför grupp, spontanitet samt hur man agerar i en grupp.
Och går det bra, så får man säker erbjudande om jobb. :)
(Detta är efter mina erfarenheter, men jag tror inte att ansökningsprocessen har ändrats så de senaste åren.)

Min första enskilda intervju var i Stockholm i juni 2004 och nån vecka senare fick jag resa till Malmö för gruppintervju och dagen efter, så ringde personal rekrytering och berättade att dom var nöjda med prestation och att de ville skicka mig till ögruppen Azorerna, Portugal i Augusti. Hurra!!!

Som reseledare jobbar man med att ta emot och lämna gäster vid flygplatsen, hålla välkomstmöten och sälja utflykter och även guida utflykterna.
Vill man sedan jobba med ekonomi, så finns det möjlighet att kunna jobba som ekonomiansvarig samt bokningsansvarig och även senare ev som destinationschef, med fullt ansvar över guider och verksamheten.

Dom sista åren jobbade jag som Rundreseguide och det är bland det roligaste och tuffaste som jag har gjort. Då är man helt ansvarig själv för gästerna, ser till deras behov, och finns till hands jämt!! 
Man har flygplats transfer, välkomstmöte, guidar utflykterna tillsammans med en lokalguide, då rundresorna oftast är resmål längre bort, ex Costa Rica och Kina.
Att jobba som guide är bland det bästa som jag har upplevt och jag växte som person, lärde känna mig själv bättre och blev mer självständig. 
Men det bästa av allt är att jag träffade K, som jag är förlovad med.♥


Oman'06 (Rub Al Khali öknen)

1 kommentar:

  1. S n y g g design!=) Ses på lördag på afternoon tea?=) /Jenny

    SvaraRadera

Skriv gärna några rader! :)